"Set fra mit vindue" Fyens Stiftstidende den 12. juni 2016

Hold kursen!

af Kresten Drejergaard, præst i Den danske Kirke i Schweiz

For mange år siden lærte jeg at navigere i indenrigske farvande. Det var før GPS'ens tid, så det forgik ved hjælp af et kompas og en kurslineal. Fidusen er den, at man med sit kompas laver et par pejlinger, som man med kurslinealen overfører til søkortet. Det punkt, hvor pejlelinjerne skærer hinanden, er sådan cirka det punkt, hvor man er. Hvis man dertil ved, hvor man kommer fra og kender den kurs, man har sejlet, og hvor langt man har sejlet, så ved man ret præcist, hvor man er. Man har ikke mistet orienteringen.

Når man ved, hvor man er, er det en forholdsvis enkel operation på søkortet at finde kursen til bestemmelsesstedet og beregne den tid, der skal til for at nå frem - hvis man ellers kan forstå søkortet og er i stand til at føre skibet.

Hvad var det danskerne begyndte på, da de begyndte med at være danskere? Og hvornår er de færdige med det? Det spørgsmål er ikke til at svare på, hvis man ikke ved, hvor man kommer fra og heller ikke har nogen idé om, hvor man er på vej hen. Det hjælper ikke, at man kan føre skibet, hvis man har mistet orienteringen.

Ordet "kurs" har en noget anden betydning på aktiemarkedet, hvor kurserne stiger og falder. Det er betegnende for de sidste par årtier, at vi i nyhedsformidlingen løbende bliver orienteret om, hvad der sker på Nasdaq og Dow Jones. Det fortæller noget om, hvad det spiller en rolle i samfundet lige nu. Men det siger ikke ret meget om, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen.

Jeg har for nylig læst, at faget historie ikke mere er i høj kurs, hverken i skolen eller på de højere læreanstalter, hvor der er mere "hausse" i de tekniske fagområder, som sætter os i stand til at beherske verden. Men de tekniske fagområder fortæller ikke meget om, hvad der er meningen med det. Teknikken sætter os i stand til at føre skibet, men fortæller os ikke, hvor vi kommer fra, eller hvor vi er på vej hen. Det kan vi ikke vide noget om, hvis vi har mistet kontakten til den historie, der kunne fortælle os det.

Hvis man i sit liv kun har børskurserne at navigere efter, ender det med, at man går på grund og forliser!